Uchwała Nr 3.e./94/2025
Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Warszawie
z dnia 9 kwietnia 2025 r.
w sprawie opinii o przedłożonym przez Burmistrza Miasta i Gminy Chorzele sprawozdaniu z wykonania
budżetu Gminy za 2024 rok
Na podstawie art. 13 pkt 5 i art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach
obrachunkowych (Dz. U. z 2025 r. poz. 7) oraz art. 267 ust. 3 w związku z art. 267 ust. 1 pkt 1 ustawy
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 z późn. zm.) – Skład
Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie, w składzie:
Przewodnicząca SO: Katarzyna Szalwa
Członkowie SO: Anna Olędzka
Jolanta Tomaszek
orzeka, co następuje:
§ 1
przedłożone przez Burmistrza Miasta i Gminy Chorzele sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy
za 2024 rok – opiniuje pozytywnie.
§ 2
Uzasadnienie stanowi integralną część uchwały.
§ 3
Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych
(Dz. U. z 2025 r. poz. 7) od niniejszej uchwały służy odwołanie do Kolegium Regionalnej Izby
Obrachunkowej w Warszawie w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Uzasadnienie
W dniu 28 marca 2025 r. do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie przy Zarządzeniu
Nr 64/2025 Burmistrza Miasta i Gminy Chorzele z dnia 27 marca 2025 r. wpłynęło sprawozdanie
z wykonania budżetu Gminy Chorzele za 2024 rok.
Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie opiniując powyższe sprawozdanie
dokonał jego analizy oraz porównania z dokumentami źródłowymi będącymi w posiadaniu Izby.
Dochody ogółem zrealizowano w kwocie 75.983.373,62 zł, co stanowi 96,32 % planu po zmianach,
w tym dochody bieżące (70.036.995,62 zł) w wysokości 98,33 % planu po zmianach oraz dochody
majątkowe (5.946.378,00 zł) zrealizowano w wysokości 77,57 % planowanej po zmianach kwoty.
Wydatki ogółem zrealizowano w kwocie 79.726.644,61 zł, co stanowi 86,80 % planu po zmianach,
z tego wydatki bieżące (69.322.695,83 zł) zrealizowane zostały na poziomie 93,98 % planu
po zmianach, zaś wydatki majątkowe (10.403.948,78 zł) na poziomie 57,53 % planu po zmianach.
W tym miejscu Skład Orzekający wskazuje na niski stopień zrealizowania wydatków majątkowych
w stosunku do wartości planowanych. W przedłożonym sprawozdaniu organ wykonawczy wskazał
pozycje, w których nastąpiło ich niepełne wykonanie w stosunku do wartości planowanych oraz wyjaśnił
przyczyny tych odchyleń.
Wynik budżetu zamknął się deficytem budżetowym w kwocie 3.743.270,99 zł, przy planowanym
deficycie w kwocie 12.961.205,88 zł. Zrealizowane zostały przy tym przychody w kwocie
11.008.107,59 zł oraz rozchody w kwocie 2.941.930,87 zł.
Dane zawarte w opiniowanym sprawozdaniu oraz w sprawozdaniach budżetowych nie wykazują
przekroczenia uchwalonego w poszczególnych pozycjach planu wydatków.
Wykonane dochody bieżące na koniec roku budżetowego są wyższe od wykonanych wydatków
bieżących, co oznacza, że zachowana została relacja określona w art. 242 ust. 2 ustawy o finansach
publicznych.
Stan należności wymagalnych na koniec 2024 roku wynosił 1.998.124,28 zł, co stanowiło 2,63 %
wykonanych dochodów ogółem budżetu za ten rok.
Wg danych wykazanych w sprawozdaniu Rb-Z na koniec 2024 roku jednostka nie była obciążona
zobowiązaniami wymagalnymi. Na koniec roku budżetowego dług Miasta i Gminy Chorzele wyniósł
31.814.672,52 zł, tj. 53,36 % wykonanych dochodów ogółem pomniejszonych o kwoty wykonanych
dotacji i środków o podobnym charakterze oraz powiększonych o przychody z tytułów określonych
w art. 217 ust. 2 pkt 4-8 ustawy o finansach publicznych nieprzeznaczone na sfinansowanie deficytu
budżetowego. Wskaźnik spłaty długu wraz z kosztami jego obsługi nie przekroczył limitu, o którym mowa
w art. 243 ustawy o finansach publicznych.
W sprawozdaniu z wykonania budżetu uwzględniono zmiany w planie wydatków na realizację
programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy
o finansach publicznych, dokonane w trakcie roku budżetowego oraz stopień zaawansowania realizacji
programów wieloletnich.
Na podstawie przepisów obowiązujących do 31.12.2024 r., określonych w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 27
października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U z 2024 r., poz.754 ze zm.), w roku
budżetowym na realizację zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego, o którym mowa
w art. 127 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe, oraz na organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
o których mowa w art. 36 ust. 17 ustawy – Prawo oświatowe, jednostka samorządu terytorialnego
przeznacza środki w wysokości nie mniejszej niż kwota przewidziana w części oświatowej subwencji
ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na uczniów, wychowanków i uczestników zajęć
rewalidacyjno-wychowawczych w przedszkolach, szkołach i placówkach, prowadzonych przez
tę jednostkę samorządu terytorialnego, w zakresie tych zadań. Skład Orzekający RIO zauważa,
że jednostka w 2024 roku zrealizowała wydatki na kształcenie specjalne w wysokości 1.798.387,35 zł,
natomiast z danych Ministerstwa Edukacji Narodowej wynika, że jednostka powinna przeznaczyć na ten
cel nie mniej niż 1.859.198,00 zł.
Z tytułu opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wpływów z części opłaty
za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w obrocie hurtowym Gmina uzyskała dochody
w dziale 756 rozdziale 75618 w łącznej kwocie 251.779,98 zł. Jednostka na realizację Gminnego
Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Programu Przeciwdziałania
Narkomanii w 2024 roku w dziale 851 „Ochrona zdrowia” dokonała wydatków w kwocie 229.688,83 zł,
co stanowi 91,36 % planu wydatków po zmianach (251.408,29 zł). Skład Orzekający RIO nadmienia,
że w myśl art. 182 oraz art. 93 ust. 4 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2023 r. poz. 2151 z późn. zm.) dochody z opłat
za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych oraz dochody z opłat za korzystanie z zezwoleń
winny być wykorzystywane na realizację: gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów
alkoholowych oraz gminnych programów przeciwdziałania narkomanii, zadań realizowanych przez
placówkę wsparcia dziennego, o której mowa w przepisach o wspieraniu rodziny i systemie pieczy
zastępczej, w ramach gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych
i gminnych programów przeciwdziałania narkomanii oraz na działania mające na celu realizację lokalnej
międzysektorowej polityki przeciwdziałania negatywnym skutkom spożywania alkoholu, a także mogą
być przeznaczone na realizację zadań określonych w art. 31a i 31b ustawy z dnia 12 marca 2022 r.
o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa
(Dz. U. z 2025 r. poz. 337 z późn. zm.).
Spełniając wymóg określony w art. 6r ust. 2e ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach (Dz.U. z 2024 r. poz. 399 ze zm.) w sprawozdaniu zawarto informację o wysokości
zrealizowanych dochodów z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami oraz wydatków poniesionych
na funkcjonowanie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Z tytułu pobranych opłat
za gospodarowanie odpadami komunalnymi Gmina uzyskała dochody w wysokości 2.237.140,98 zł,
zaś na koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi przeznaczyła łączną
kwotę 2.332.823,68 zł.
Mając na względzie powyższe, Skład Orzekający RIO wydał opinię jak w sentencji uchwały.